Saturday 15 October 2011

KEMAHIRAN BERFIKIR

2.0 Definisi Pemikiran

   " Pemikiran ialah proses menggunakan minda untuk mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai kemungkinan idea dan ciptaan dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi dan metakognitif terhadap proses yang dialami. "
3. 0Tujuan KBKK

  • mendapat latihan berfikir secara kritis dan kreatif untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah dengan bijak
  • mengaplikasikan pengetahuan, pengalaman dan kemahiran berfikir secara lebih praktik sama ada dalam atau luar sekolah
  • menghasilkan idea atau ciptaan yang kreatif dan inovatif
  • mengatasi kesilapan berfikir yang terburu-buru, bercalaru, kabur dan sempit
  • meningkatkan aspek kognitif dan afektif, dan seterusnya perkembangan intelek mereka
  • bersikap terbuka dalam menerima dan memberi pendapat, membina keyakinan diri untuk memberi hujjah, membuat pertimbangan berdasarkan alasan dan bukti, serta berani memberi pandangan dan kritik
4.0 Kesilapan Dalam Berfikir

 i. Berfikir secara terburu-buru
    • beri masa untuk berfikir
ii.Fikiran yang sempit

    • aktiviti perbahasan, perbincangan dan sumbangsaran
    • latihan menggunakan penyusun grafik banding beza
iii. Fikiran yang kabur
    • latih pelajar memperjelaskan sesuatu idea dalam bentuk penulisan
    • latih membuat definisi dasarkan kategori dan ciri-ciri sesuatu objek/perkara
    • membuat kerangka karangan
 iv. Fikiran yang bercelaru

    • Latih pelajar menyusun idea dengan lebih sistematik dalam lisan dan penulisan
    • menyusun isi-isi penting untuk karangan
    • carta aliran
         Perbezaan Antara Otak Dan Minda
  • otak = organ yang terletak pada bahagian kepala yang mempunyai sistem-sistem tertentu
  • minda = kualiti pemikiran yang dihasilkan oleh otak berkenaan
  • otak ---> pisau , minda ---> ketajaman mata pisau
  • pisau perlu sentiasa diasah agar penggunaannya berkesan
  • hemesfera otak kiri (HOKI) ---> kritis
  • hemesfera otak kanan (HOKA) ---> kreatif
  • kedua-duanya perlu dikembangkan melalui rangsangan, bahan dan aktiviti berfikir dalam p & p
       Jenis Kemahiran Berfikir

 - pelbagai jenis kemahiran berfikir

analitikal, logikal, kritikal, objektif, sistematik, pragmatik, positif, negatif, konstruktif, proaktif, projektif, kreatif, perspektif, lateral, emotif dsb.

 - secara amnya KB dibahagikan kepada 2 domain utama:

    • KB secara kritis
    • KB secara kreatif
KB secara kritis = " kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan atau kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan, kebaikan dan kelemahan sesuatu hujah dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti yang munasabah "
contoh KB kritis :
    • banding beza
    • membuat kategori
    • teliti bahagian kecil dan keseluruhan
    • membuat sekuens
    • menerang sebab
    • membuat ramalan
    • usul periksa andaian
    • membuat inferens
    • mengesahkan sumber maklumat



KB secara kreatif = " kecekapan atau keupayaan menggunakan minda untuk menerokai pelbagai kemungkinan menggunakan minda untuk menerokai pelbagai kemungkinan menghasilkan sesuatu yang baru, asli dan bernilai sama ada bersifat maujud, abstrak, idea atau gagasan "

contoh KB kreatif :

    • menjana dan menghasilkan idea yang pelbagai
    • mencipta analogi
    • mencipta metafora

 - kemahiran-kemahiran lain:

    • kemahiran membuat keputusan
    • kemahiran menyelesaikan masalah

No comments:

Post a Comment